12 Mayıs 2014 Pazartesi

Kara Buğday ( Greçka ) Kısırı


Bu ara kim kilo vermeyle ilgili birşeyler diyecek olsa can kulağıyla onu dinliyorum. Ne oldu bilmiyorum ama yaşın kemale ermesiyle birlikte kilo vermek de başka bir azap halini almaya başladı. Hayatımın hiçbir döneminde kilolu olmadım, hamilelik dönemini saymıyorum tabii. Eğer önüne geçmez ise bir süre sonra yine o kilolara ulaşacağımdan korkuyorum açıkcası. İşimiz gücümüz mutfakla
olunca ve sevince de biraz yemeyi sevince çok sancılı oluyor kilo kontrolü. Ben kendimi tanıdım, öyle listelere uyum sağlayıp da kilo verebileceğim yok benim. Evimizdeki yeme alışkanlıklarını düzenlemek de bana düşüyor bu durumda. Eskiden sıklıkla soframıza gelen Pirinç pilavı artık soframıza çok nadir gelir oldu. Her yemeğin yanında mutlaka salata olmasına dikkat ediyorum. Beyaz ekmek zaten yıllardır evimize hiç girmiyor. Bakliyatları ve sebzeyi mutfağımızdan eksik etmiyoruz. Eti de evdeki küçük beyin beslenme gereksinmesi dahilinde sınırlı tüketiyoruz. Balık ve zeytinyağlı yemekler baş tacımız zaten oldum olası. Yoğurdumuzu evde mayalayıp, hazır gıdalardan da mümkün olabildiğince uzak duruyoruz. Daha ne yapalım değil mi ama ?  Greçka ile de tanışmam yine bu kilo konulu muhabbetlerden birinden çıktı. Sevgili Aslı öyle bir hararetle anlattı ki duyar duymaz markete koştum. Sadece Duru Bakliyat' ın ithal getirdiği greçka ( kara buğday ) artık diğer markaların da ürünleri arasına girmiş. 

Tam tahıl grubunda olmasına rağmen içinde gluten bulundurmuyor. Vücudumuzun kendi kendine üretemediği ve birçok tahılda bulunmayan ' Lizin ' adlı bir aminoasitin de kaynağı aynı zamanda. Yüksek protein değeri olan greçkanın gluten hassasiyeti yaşayan kişilerin de beslenmesinde çok önemli bir yeri var. Yağı da yok denecek kadar az ve kolestrol bulundurmadığından da son dönemdeki diyet listelerinin gözde ürünlerinden.  Benim de diyet bahanesiyle tanıştığım fakat günlük beslenmemizde de artık sıklıkla kullandığımız bir tahıl. Haşlayıp dondurucuya atıp salatalarınızda ya da yemeklerinizin yanında pilav yerine kullanabilirsiniz. Ya da benim gibi ara öğünlerde yoğurdunuza katıp yiyebilirsiniz. Henüz tanışmadıysanız ben bir demiş olayım istedim. Tadı biraz buruk ve ilk anda pek hoşa gitmese de yedikçe alışıyorsunuz.  

Ben farklı ne yapabilirim greçka ile düşünürken kısır geldi aklıma. Hepimizin severek yediği ve yedikten sonra da bulgurun verdiği şişkinlik sebebiyle rahatsızlık duyduğu kısır. Dedim bir de greçka ile deneyeyim. Geçtiğimiz aylarda Yemek Zevki Dergisi için hazırladığım reçeteyi blogda da paylaşayım istedim. Biz severek yedik ve benden tarifi alıp da yapanlardan da güzel tepkiler aldım. 

Greçkanın haşlanmadan önceki hali altta gördüğünüz fotoğraftaki gibi. 

Malzemeler:
1 su bardağı greçka ( kara buğday )
1 adet orta boy kuru soğan
4-5 yemek kaşığı zeytinyağı
2 yemek kaşığı biber salçası
4-5 dal taze soğan
maydanoz
nar ekşisi, tuz, zeytinyağı


Yapılışı:
1. Kara buğdayı üzerine 2 parmak geçecek kadar su ile tencereye koyun ve hafif diri kalacak şekilde 10 dk kadar haşlayın.
2.  Fazla kalan suyunu süzün.
3. Tavaya zeytinyağını alın, ince kıyılmış soğanı kavurup içine salçayı da katın.
4.  Karıştırma kabının içinde soğumuş olan kara buğdaya salçayı 
ekleyip iyice karıştırın. 
5. Yeşillikleri yıkayıp sularını süzün ve ince ince doğrayın. Yeterince soğumuş buğdayın içine yeşillikleri de ekleyip karıştırın. 
6. Tuzunu, nar ekşisini ve zeytinyağını da katın ve servis tabağına alın.

Afiyet olsun…





4 yorum:

Unknown dedi ki...

Eskiden migros markali kara bugday vardi sonra kayboldu. Simdi iyiki duru getirdi :) Greckaya bayilirim - haslanmis yumurta ile, koftelerle, etle her turlu cok lezzetli oluyor. Ellerine saglik canim, nefis olmus...
Sevgiler...

günlük yaşamım dedi ki...

eline sağlık nefis olmuş keşke tadına bakabilsem :)

Unknown dedi ki...

Buğday salatısını çok severim ve sürekli yaparım ama kara buğdayı hiç denememiştim. Süper görünüyor, ellerinize sağlık, notumu aldım, en kısa zamanda deneyeceğim. Teşekkürler, Sevgiler,

Ekim Soytürk dedi ki...

2 parmak geçecek su kaynamaya hazır sıcak su mu olmalı yoksa soğuk su mu ?